شرایط مدت زمان توقف کالا در گمرک چیست

یکی از مسائل مهمی که ذهن بازرگانان را در لحظه وجود کالا و توقفش در گمرک به خود مشغول می کند مدت زمان توقف کالا در گمرک است. یکی از مواردی که باعث این تنش در آنها می شود این است که زمان زیادی برای مدت زمان توقف کالا در گمرک  برای آن ها رخ ندهد و به اصطلاح کالا آن ها طولانی مدت در گمرک خاک نخورد و شامل جریمه نشود!

نکته ای که در این جا باید مطرح کرد این است که  مدت زمان توقف کالا در گمرک برای کالاهای خوراکی کمتر از کالاهای دیگر است. ولی میانگین مدت زمان توقف کالا در گمرک به طور کل 3 ماه می باشد. گمرک یکی از سازمان هایی است که هر ساله قوانینش در حال تغییر است، بنابراین کسانی که در کار تجارت هستند و به این سازمان در ارتباط هستند باید اطلاعات گمرکی خود را نسبت به آن بالا ببرند و بروز کنند. 

برای کسب اطلاعات بیشتر و ارتباط با ترخیص کار مرز رازی با فرتاک ترخیص تماس بگیرید.

آشنایی با مدت زمان توقف کالا در گمرک

عدم اطلاع به بعضی قوانین گمرک می تواند ضرر و زیان هایی را برای فرد بازرگان به همراه داشته باشد، بدین ترتیب بهتر است شخص بازرگان و یا حق العمل کار نسبت به این قوانین و ضوابط آگاهی داشته تا جلوی زیان این احتمالی گرفته شود. یکی از ضررهایی که در اثر همین بی اطلاعی ممکن است پیش بیاید مدت زمانی است که کالا در گمرک اجازه توقف دارد. 

زیرا اگر مدت زمان توقف کالا در گمرک از حد مجاز بیشتر شود فرد بازرگان باید جریمه ای را در این بابت پرداخت کند. این برای کار او اصلا مقرون به صرفه نیست. در مدت زمانی که جهت توقف کالا در نظر گرفته شده بازرگان یا وکیل او که از طرف بازرگان اجازه دارد تا کارهای او را انجام دهد باید تشریفات لازم و وظایفی که بر عهده اظهار کننده است را انجام دهد.

برای کسب اطلاعات بیشتر و ارتباط با ترخیص کار مرز سرو با فرتاک ترخیص تماس بگیرید.

اگر در هر صورتی اقدامات در نظر گرفته شده انجام نشود کالا متروکه به شمار می رود. فقط در صورتی گمرک کالای بازرگان را در انبار خود نگه می دارد که علت موجهی برای این کار وجود داشته باشد در این صورت بازرگان این اجازه را دارد که چهار ماه دیگر کالا در انبار گمرک نگهداری شود. 

شرایط مدت زمان توقف کالا در گمرک

شرایط مدت زمان توقف کالا در گمرک چگونه است؟

انبار گمرک به دلیلی حجم بالای کالا مدت زمانی را برای توقف کالا در این مکان در نظر گرفته است، و معمولا مدت زمان توقف کالا در گمرک به طور مجاز 3 ماه است. البته این زمان با توجه به قوانین گمرک تغییر می کند و در حالا حاضر این زمان به 2 ماه کاهش یافته است. متاسفانه برخی تجار برای افزایش سود کالای خود را در گمرک نگه می دارند و این امر کار درستی نیست و می تواند به اقتصاد کشور ضربه بزرگی بزند. 

به دلیل تخلفاتی از این دست گمرک تشخیص داده تا مدت زمان ترخیص کالا را کاهش دهد، فقط در صورتی کالا اجازه توقف دارد که همانطور که قبلا گفته شد دلیل محکمی برای آن وجود داشته باشد. این نکته را باید متذکر شد گاهی پیش آمده که تمامی کار های مربوط به ترخیص کالا انجام شده ولی کالا تحویل گرفته نشده و از انبار خارج نشده است در این صورت نیز شامل کالای متروکه محسوب می گردد. 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد ترخیص کالا از مرز تمرچین با ما تماس بگیرید.

کالاهایی وجود دارند که جزو کالاهای مجاز محسوب می شوند و تحت ضمانت هستند، این کالا ها نیز می توانند به مدت 6 ماه در گمرک توقف داشته باشند که جزو کالای متروکه محسوب نمی شوند ولی عکس آن هم صادق است.

اگر کالایی مجاز باشد ولی مجوز برای مهلت تعیین شده نداشته باشد، به کالاهای متروکه ملحق می شود. قبل اینکه کالایی به عنوان کالای متروکه نام برده شود، برای صاحب کالا اخطاریه فرستاده می شود، تا بیست روز زمان دارد و بعد از آن صاحب کالا هیچ حقی روی آن نخواهد داشت. در این شرایط گمرک این حق را دارد که کالا را بفروشد و هزینه اش را صرف حقوق گمرکی کند. 

برای اطلاع از شرایط و هزینه و مراحل ترخیص کالا از مرز بازرگان با ما تماس بگیرید.

مدت زمان توقف کالا در گمرک طبق آنچه گفته شد 4 ماه بود که در حال حاضر به 2 ماه کاهش یافته است و این زمان از تاریخ اظهارنامه شروع می شود. در صورتی که کالای مورد نظر تمام مدت در گمرک توقف داشته و بعد از آن نیز تحت عنوان ترانزیت به گمرک دیگری انتقال یافته باشد و بقیه زمان را نیز در گمرک توقف داشته مدت زمان توقف کالا افزایش پیدا نمی کند. البته توقف کالا در فرودگاه ها با مدت زمان توقف در گمرک متفاوت است. 

این مطلب چه اندازه برایتان مفید بوده است؟

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رأی: 0

منتظر اولین رای شما هستیم 👋

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *