شرایط گواهی مبدا چیست

منظور از گواهی مبدا چیست؟ گواهی مبدا عنوانی که در امور گمرکی مورد استفاده قرار میگیرد. گواهی گمرکی به سند گفته می شود که در آن مشخص شده که کالا وارد شده از چه کشوری وارد شده است و موضوع گواهی را بر اساس کشور مبدا کالا تصدیق می کند. به عبارتی گواهی مبدا برای کالایی است که کشور مبدا و سازنده و تولید کننده کالا مشخص است. 

جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه ترخیص کالا از مرز خسروی تماس حاصل نمایید.

شرایط گواهی مبدا چیست؟

هر کشوری برای واردات و صادرات کالاها برخی شرایطی دارد که باید طبق آن اقدام کرد. اما اکنون می دانید که منظور از شرایط گواهی مبدا چیست؟ بر طبق قوانین بین المللی میان دولت های تولید کننده کالا در زمان تبادل کالا یک سری حقوق گمرکی و معافیت برای یکدیگر در نظر می گیرند. گواهی مبدا می تواند حتی یک اظهار نامه از جانب کشور سازنده باشد، تولید کننده و صادر کننده باشد. 

بنابراین در هنگام انجام واردات و صادرات از یک کشور به کشوری دیگر سندی به نام گواهی مبدا اهمیت بالایی دارد. چیزی که در این میان برای کشور وارد کننده کالا اهمیت دارد دریافت گواهی مبدا می باشد. شرایط تنظیم گواهی مبدا چیست؟ گواهی مبدا توسط کشوری که کالا توسط آن تولید و ساخته شد آماده و تنظیم می شود، این گواهی باید بر مبنای فرم و قوانینی باشد که اتاق بازرگانی بین المللی صدر کرده است. 

برای دریافت اطلاعات و خدمات از ترخیص کار مرز سردشت با ما تماس بگیرید.

کاربرد گواهی مبدا چیست؟

اسناد مورد نیاز گواهی مبدا چیست؟ گواهی مبدا جزو اسنادی محسوب می شود که در زمان تجارت و صادرات مورد اهمیت بالایی قرار می گیرد. البته باید توجه داشت ارائه گواهی مبدا همیشه برای کشوری که تولید کننده آن کالا بوده اهمیت بیشتری داشته است. در گذشته مبدا کالا را کشوری می دانستند که کالا را تولید کرده است ولی در حال حاضر با قوانین جدید تری که در این رابطه وضع شده است، تعیین مبدا را بر اساس مشخصات تعرفه بندی، کد سیستم و غیره در نظر میگیرند آن را تنظیم می کنند. 

در هنگام انجام چنین تجارتی وجود گواهی مبدا می تواند خیلی مفید باشد زیرا از طریق آن می توان تخفیفاتی دریافت کرد. این موضوع هم برای خریدار و هم برای کشور وارد کننده کالا بسیار مورد اهمیت است. گواهی مبدا برای خریدار بسیار مهم است زیرا فاصله او با کشوری که آن خرید را از او داشته بسیار زیاد است بنابرای تنها سندی که در دست اوست و می تواند از صحت و کالا اطمینان حاصل کند گواهی مبدا می باشد. 

منظور از گواهی مبدا چیست؟

حالا باید دید سازمان های صادر کننده گواهی مبدا چه کسانی هستند، اگر واردات از طریق مناطق آزاد صورت گرفته باشد این سند توسط منطقه آزاد و اگر از طریق اتاق بازرگانی باشد اتاق بازرگانی مسئول صدور گواهی مبدا می باشد. در صورت گم شدن گواهی مبدا باید مفقود شدن آن سریعا اعلام شود برای صدور یک گواهی دیگر اقدام کرد. شما می توانید گواهی مبدا را از طریق سایت نیز دریافت کنید. 

برای دریافت اطلاعات و خدمات از ترخیص کار مرز پرویزخان با ما تماس بگیرید.

انواع شرایط گواهی مبدا چیست؟

تفاوت گواهی مبدا چیست؟ گواهی مبدا دارای انواع متفاوتی که در اینجا به آنها اشاره می کنیم:

برای فرستادن کالا به کشورهایی مانند روسیه، قزاقستان، اقیانوسیه، ژاپن و چند کشور دیگر باید از فرم GSP استفاده شود.

فرم دیگری وجود دارد که برای فرستادن کالا یا صادر کردن کالا به کشورهای آسیایی و آفریقایی استفاده می شود. این فرم CERTIFICATE OF ORIGIN می باشد. 

بعضی از کشورها نیز با ایران بر سر استفاده از فرم CSTP مذاکره کرده اند. 

سوالی که در اینجا مطرح می شود این است که مشخصات مورد نیاز در گواهی مبدا چیست و باید به چه نکاتی توجه کرد؟

  • در گواهی مبدا باید تمامی مشخصات فرستنده کالا و یا صادر کننده کالا وجود داشته باشد؛
  • مشخصات دریافت کننده کالا نیز طبق بارنامه در پرونده گمرکی درج می شود؛
  • مشخصات وسیله ایکه کالا را حمل کرده؛
  • ویژگی و مشخصات کامل کلا بر اساس بارنامه و پروانه گمرکی؛
  • تعداد و وزن مشخص کالا؛
  • امضای صادر کننده و یا همان تولید کننده کالا؛
  • امضای مرجعی که گواهی مبدا را صادر کرده است. 

نکته ای که در این میان وجود دارد این است که هزینه صدور گواهی مبدا برای کسانی که کارت بازرگانی دارند به یک نسبت می باشد. حالا اگر فاقد کارت بازرگانی باشند این هزینه دو برابر شده و نصیب اتاق بازرگانی می شود. 

برای دریافت اطلاعات و خدمات از ترخیص کار مرز خسروی با ما تماس بگیرید.

صاحب کارت بازرگانی می تواند گواهی مبدا را به اعضای دیگر هیئت مدیره نیز بدهد. حواسمان باشد در صورتی که امضا به فرد دیگری واگذار شده باشد باید قبل از انجام این کار به واحد صدور اطلاع داده شود. هر اشتباهی در نوشتار و تایپ گواهی مبدا می تواند هزینه هایی را در بر داشته باشد. مشخصات اصلی باید کاملا صحت داشته باشند در غیر این صورت باید بارنامه جدید صادر شود و تغییرات در آن اعمال گردد. 

این مطلب چه اندازه برایتان مفید بوده است؟

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رأی: 0

منتظر اولین رای شما هستیم 👋

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *