میزان حمل بار در مرزهای هوایی ایران

میزان حمل بار در مرزهای هوایی ایران موضوع این مقاله است. به طور کلی می‌توان گفت تردد از مرزهای یک کشور و رساندن کالا به مقصد، مزایای زیادی را برای آن کشور به همراه دارد. ایران دارای موقعیت جغرافیایی بسیار عالی می باشد که منجر می‌شود تقریباً تمامی کشورها برای ارتباط داشتن با اروپا و آسیای شرقی، مجبور به عبور از ایران باشند. این امر باعث تبدیل ایران به یک کشور پر تردد برای تجار شده است.

تجارت علاوه بر سود هایی که برای طرفین دارد، مزایای زیادی نیز برای کشورهایی که کالاها از آن عبور می‌کنند دارد. حمل و نقل هوایی نیز یکی از مهمترین روش های حمل و نقل می باشد. امور هواپیماهای حمل کالا به مقصد کشورهای مختلف از مرز هوایی ایران، تاثیرات زیادی در اقتصاد کشور دارد. در ادامه تاثیر حمل و نقل هوایی برای تردد و حمل بار به سایر کشورها از مرز هوایی ایران و میزان حمل بار در مرزهای هوایی ایران ، بر اقتصاد کشور را بررسی میکنیم. لطفاً تا همراه من باشید.

میزان حمل بار در مرزهای هوایی ایران چیست؟ 

هرگونه جابجایی بار یا مسافر به کمک هواپیما را حمل و نقل هوایی می گویند. هواپیماهای باربری دارای تفاوت های زیادی با هواپیماهای مسافربری هستند. حمل و نقل هوایی بیشتر برای مسافران می باشد. اما این نکته را نیز باید در نظر گرفت که برای حمل بار به نقاط دور، از هواپیما استفاده می شود. این حمل و نقل به دلیل سرعت بالایی که دارد، مناسب برای حمل بارهایی می باشد که امکان فاسد شدن آن ها وجود دارد. 

تاثیر عبور هواپیما ها از مرز هوایی بر اقتصاد کشور

همانطور که اطلاع دارید هواپیماها همواره با برج مراقبت در تماس هستند تا از ایمن بودن راه اطمینان حاصل کند. ترافیک هوایی اگر توسط فرودگاه‌ها کنترل نشود، فاجعه بزرگی رخ خواهد داد. به همین دلیل اگر یک هواپیما  از مرز هوایی کشورهای دیگر عبور کند، برج های مراقبت موظف هستند که راه را برای او ایمن کنند و راهنمایی‌های لازم را به او ارائه دهند.

مسلماً این کار به صورت رایگان انجام می‌شود و باید هزینه هایی را برای شرکت هواپیمایی به دنبال داشته باشد تا کشور ثالث نیز به دلیل راهنمایی‌های برج مراقبت، از این حمل و نقل سودی کسب کند. این امر یک قرارداد بین المللی است که هواپیما های عبور کننده از یک کشور باید به آن کشور مالیات عبور بپردازند. این مالیات به صورت سالیانه و از طریق شرکت‌های هواپیمایی به کشورها پرداخت می شود. 

فرمول محاسبه ای مالیات برای میزان حمل بار در مرزهای هوایی ایران از ضرب وزن هواپیما به تن در کیلومتر طی شده و ضرب در عدد ثابت ۰۰۴/۰ دلار به دست می آید. این مورد برای هواپیماهای غول پیکر که از شمال کشور وارد می شوند و به سمت کشورهای عاشق خلیج فارس می روند، عدد قابل توجهی می باشد.

میزان حمل بار در مرزهای هوایی ایران

ایران به سبب جایگاه خود به عنوان شاهراه حمل و نقل هوایی در دنیا، سالیانه مقاله قابل توجه را از این طریق کسب کرده و کمک شایانی به اقتصاد کشور می نماید. علاوه بر آن برخی از این هواپیما ها در ایران نیاز به سوخت گیری دارند و با نشستن در فرودگاه های کشور، سوخت گیری می کنند. در این صورت نیز شرکت های هواپیمایی باید علاوه بر پول سوخت، هزینه ای را بابت نشستن در فرودگاه های کشور بپردازند. 

این مزایا باعث شده است که مسولان کشور، همواره به دنبال افزایش ترافیک هوایی و ارزآوری بیشتر برای کشور باشند. البته در تمامی دنیا، این راه یکی از روش های درآمد زایی برای حمل و نقل هوایی محسوب می شود و کشور های مختلف در صدد افزایش ترافیک هوایی خود هستند. و حتی برخی از کشور ها تخفیفاتی برای عبور هواپیما از مرز هوایی خود در نظر می گیرند.

حمل و نقل هوایی در ایران و میزان حمل بار در مرزهای هوایی ایران یکی از مهمترین منابع ورود ارز به کشور می باشد. سالیانه با عبور هواپیما های مختلف از مرز هوایی کشور و رفتن به سمت آسیای شرقی، اروپا و یا حاشیه خلیج فارس، ارز آوری زیادی برای کشور دارند‌. این درآمد در همین بخش صرف ساخت فرودگاه های مختلف و تعمیر و تجهیز هواپیما ها می گردد.

سایت ترخیص کالا در مقاله میزان حمل بار در مرزهای هوایی ایران تلاش کرد تا تاثیر عبور هواپیما از مرز هوایی کشور بر اقتصاد را برای شما بیان کند. شما می توانید برای حمل و نقل کالا یا ترخیص کالا از گمرک یا میزان حمل بار در مرزهای هوایی ایران، با شماره های درج شده در سایت فرتاک ترخیص تماس بگیرید.

این مطلب چه اندازه برایتان مفید بوده است؟

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رأی: 0

منتظر اولین رای شما هستیم 👋

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *